#70 Studenten en ondernemen: checklist voor idee en uitwerking

Regelmatig zit ik in een jury van ondernemersideeën van studenten. De ideeën zijn soms heel vindingrijk en helaas soms ook net even te ondoordacht. Daarom in deze blogpost wat tips voor studenten om tot betere ideeën te komen. En daarna diverse tips om het ondernemersidee beter uit te werken.

1.op zoek naar een ondernemersidee

Zoek een bestaand probleem op

Verder kijken dan een te eenvoudig studentenidee van een hamer met bieropener, hoe doe je dat? Zoek een bestaande probleem op. Kijk goed om je heen. Let goed op waar je tegenaan loopt. Vraag je familie, vrienden, loop een dag mee bij een bedrijf die je kent. Vraag mensen continu wat voor probleempjes ze ervaren in zowel zakelijke als privé omstandigheden. Denk ook bij alles wat je zelf doet: wat vind ik irritant? wat werkt niet lekker? welke problemen ervaar ik of anderen. Maak bewust tijd voor deze fase.

Inspelen op veranderingen en trends

Andere tips voor goede ideeën: Kijken naar trends, volg de trendwatching nieuwsbrief. Maar denk ook zelf logisch na. Je kan logisch beredeneren dat we meer gaan doen met duurzame energie, gezonde voeding (thuis kweken) en dat padel een trend is. Schrijf alles op wat in je opkomt, wat je ziet veranderen.

Denk ook aan inspelen op veranderde wetgeving met bijvoorbeeld verbod op wegwerpbekertjes, fiets via je werk, enzovoorts. Verdiep je in wat er aan komt qua nieuwe regelgeving. Welke problemen spelen er in de maatschappij? Woningnood, nepnieuws, vergrijzing, eenzaamheid, klimaatverandering, gezonder eten enz. Hoe kan je hier op inspelen?

IT

Kijk verder dan een webshop voor een product. Voor welke artikelen of services kan je een Marketplace starten die vraag en aanbod bijelkaar brengt. Of welke App lost een probleem op?

Thuis ga je het niet uitvinden. Ga de deur uit. Kijk om je heen. Praat met mensen. Blader door de krant, ondernemerssites als mtsprout.nl, techcrunch.com en emerce.nl. Leer van eerdere winnaars van de FD Gazellen. Struin alle branches en categorieën af in de Goudengids, schrijf de branches en niches op die jou aanspreken.

SUPERTIP: Word in één niche heel goed met jouw idee in plaats van dat je teveel in 1 keer wilt. Dus liever starten met bijvoorbeeld een bezorgservice van biologische kaas dan direct met een online supermarkt.

Alles bestaat al bestaat niet!

Laat je niet weerhouden dat iets al bestaat maar geeft er een extra touch aan die past in deze tijd. Bijvoorbeeld: Allerlei servies verkopen is niet bijzonder. Een merk met duurzaam servies uit Portugal in een bijzonder kleur of vorm waarbij bij elke aankoop er 10% naar een bepaald goed doel gaat is al best uniek.

Hetzelfde op een andere manier

We doen al duizenden jaren dezelfde dingen maar steeds op een andere manier. Eten bestellen gaat nu via thuisbezorgd, vroeger moest je bellen en zelf afhalen. Reizen deden we vroeger met de koets, nu met deelauto’s en deelfietsen/steps in de stad. Enzovoorts. Ook een bestaand idee een slimme touch geven kan al een slim businessplan zijn.

Wat blijft hangen?

Schrijven, schrijven, schrijven en schrappen. Welke idee blijft hangen? Welk idee heb je iets mee? Wat komt steeds weer bij jou bovendrijven? Welke idee past in deze tijd? Welk idee kan jij je echt mee onderscheiden? Ga voor dat idee! Het gaat vanzelf groeien en voelen als jouw startupidee.

Ondernemersidee verzinnen, van niets iets creëren! Dromen, durven, denken, doen

2. Het ondernemersidee verder uitwerken

Je hebt een keuze gemaakt voor jou ondernemersidee? Raadpleeg deze startup checklist met tips die je helpen net iets dieper na te denken over allerlei zaken:

Marketing

  • Hoe ben je op het idee gekomen?

  • Hoe omschrijf je jouw idee in 1 zin?

  • Welk probleem los je op?

  • Wat zijn je Unique Selling Points?

  • Hoe heet jouw product / concept? Heb je een onderscheidende naam die rechtenvrij te gebruiken is? Check andere merkregistraties op de bedachte naam via TMview. Verdiep je in fantasienaam (vast te leggen in de toekomst) vs beschrijvende naam (niet vast te leggen)

  • Wat is je "oneerlijke" concurrentievoordeel?

  • Wie zijn belangrijke partners, leveranciers, proefklanten? Hoe reageren deze op jouw idee? Welke verbetertips hebben zij? Wees niet bang ze te vragen (bellen, bezoeken, benaderen, eventueel mailen). Er zijn best bedrijven en mensen die jou gratis willen helpen met jouw studentenidee.

  • Hoe ga je de promotie verzorgen? (denk wat verder dan social media en google, denk aan marketplaces, groothandel, retail, internationaal, offline, slimme PR, gebruikers die andere gebruikers uitnodigen, virale acties, marketingstunts, internationaal)

  • Heb je reeds een simpel prototype? Heb je bedrijven gevraagd je te helpen bij een (gratis) prototype? Heb je eerste klantfeedback ontvangen?

  • Heb je een website (er zijn veel gratis tools), blog (blogspot is ook gratis) of social media (snap, tiktok, insta, linkedin, pinterest enz) pagina waar je je idee promoot en vooral feedback verzamelt? Volg iedereen in jouw branche, dan volgen ze jouw ook.

  • Waar sta je over 5 jaar? Denk groot. Waar zou je over 5 jaar kunnen staan.

  • Als je oneindig budget hebt, welke stappen zou je dan maken? Qua product, marketing, team.

  • Hoe pas je duurzaamheid toe in jouw concept?

  • Waar moet je juridisch aan voldoen mbt jouw idee/product? Hoe doet de concurrent dit?

  • Wie zijn je concurrenten in Nederland en wat kan je van hun leren? Hoe groot zijn de concurrenten en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

  • Hoe groot is de totale marktomvang van de branche waarin jij wilt opereren? Raadpleeg bijvoorbeeld het CBS of vakbladen. Zo kan je jouw marktaandeel in de toekomst bepalen met omzet die daar bij hoort.

  • Welke concurrenten kan je in het buitenland vinden? In Duitsland, Frankrijk, Amerika enz lees van vergelijkbare concurrenten. Heb je het buitenland bezocht om te kijken hoe zaken daar gaan? Dat kan verrassende inzichten opleveren. Reis!

  • Maak een SWOT analyse. Wat zijn sterktes en zwaktes van jou en jouw idee en wat zijn de kansen en bedreigingen op de markt?

  • Vul de 4 p's in voor jouw concept: prijs, product, plaats, promotie

  • Hoe kan je het idee nog verder verbeteren? Vraag familie, kennissen, andere ondernemers voor verbetertips. Gebruik je eigen social kanalen. durf te vragen!!!

  • Hoe zou je je idee de komende jaren kunnen uitbouwen als je er fulltime mee bezig zou gaan?

  • Hoe ziet je team eruit? Wie doet wat? Hoe voorkom dat je elkaar in de weg zit? Wie zijn de aandeelhouders? Wat zijn de onderlinge afspraken qua aantal werkuren per weer, salaris (in de toekomst), als iemand wil uitstappen? Hoe combineren met je studie?

Financieel

  • Wat is je bruto marge (verkoopprijs - inkoopprijs) nu en in de toekomst? Hoe verhoudt zich de prijs ten opzichte van concurrenten?

  • Wat is je verkoopprijs? Hoe kan de inkoosprijs zich bij grote aantallen ontwikkelen? Hoe kan de verkoopprijs zich komende jaren ontwikkelen?

  • Welke kosten (investeringsbehoefte) zijn er om het idee op te zetten? Hoe ga je dit financieren? Familie, investeerders, zelf? Zijn er subsidies of fondsen waar je gebruik van kan maken?

  • Probeer in excel een prognose te maken van de omzetontwikkeling en kosten per kwartaal voor de komende 3-5 jaar. Werk met meerdere scenario’s. Op internet vind je genoeg voorbeelden.

  • Wat zijn vaste (maandelijkse) kosten? Hoe gaan deze zich ontwikkelen in de toekomst? Denk aan abonnementen, huur, IT.

  • Wat zijn variabele kosten? Denk aan marketingkosten van Google en social media. Maar ook tijdelijk personeel.

  • Zet alle punten in een ondernemersplan. Bestaande uit Algemeen, Marketing, Personeel en Financiële zaken. Op internet vind je veel voorbeelden, zoals deze op ikgastarten.nl

Planning

  • Niet alles kan in 1 keer. Wat doe je eerst en wat later? Wat wordt de volgende stap? En de stap daarna? Welke ‘game changers’ heb je voor de toekomst nog?

Pitch

Zorg voor een vloeiende 3 minuten pitch waarin de uniekheid van je idee goed naar voren laat komen. Hoe ben je op het idee gekomen? Laat iets van je passie merken. Vertel de belangrijkste punten over de marketing, marges en planning. Oefen voor familie, vrienden enzovoorts voordat je voor het echie gaat.

Je eerste onderneming is vaak niet je laatste

En onthoud, vooral doorgaan met ondernemen. NOOIT opgeven. Schaam je nergens voor. Als het niet werkt, heb je er in ieder geval van geleerd en kom je veelal op een vervolgidee (leve serendipity!). Blijf dicht bij jezelf, doe iets niet om rijk te worden, maar omdat er in je een (in het begin nog klein) vlammetje gaat branden als je er aan denkt of over praat. Just do it! En oja overal is shit, dat hoort erbij.

Overal is shit

Wil je geen shit, dan moet je in loondienst gaan (dan heb je andere shit: dan gaat iemand anders jou vertellen wat je moet doen). Lees ook eens het ondernemersverhaal met ups en downs van mijn eerdere bedrijf Gadero. Lees boeken over ondernemers als Steve Jobs en Elon Musk of de inspirerende ondernemersboeken achter Spotify, Airbnb, Asos (Delivery Hapiness) of bijvoorbeeld Nike (Shoedog). Ook kan je leren van mijn flops.

111 punten

Ga voor 111 punten: 1 voor het idee, 10 voor het businessmodel (hoe ga je er geld mee verdienen) en 100 punten voor de uitvoering (hoeveel tijd, moeite, geld wil je er in steken?). Wie de pijn het meest wil nemen (er echt langdurig voor gaat = uitvoering 100punten) bereikt meer dan degene met het beste idee (1 punt)! Kortom, de harde werker die doorzet bereikt meer dan de luie slimmerik.

Blader door mijn blog voor meer artikelen over ondernemen en startups. Serieus op zoek naar een investeerders? Stuur je pitch in.

Vorige
Vorige

#71 We hebben een idee waar we een ondernemer bijzoeken

Volgende
Volgende

#69 Veams stapt in online vloerenwinkel Solza