#63 Wat ik van mijn flops heb geleerd

Ondernemen is het mooiste wat er is. Van niets iets maken. Soms is het mij gelukt iets op de kaart te zetten. Soms niet. In deze blogpost gaat het over mijn flops. Waarom heeft het - achteraf - niet gewerkt? Daar probeer ik antwoord op te geven onder het motto, durf te falen, daar leer je het meeste van. En ik geloof in serendipity: door het ene project kom je toevallig uit bij het andere idee. Zonder het ene, had je het andere nooit gevonden.

  • Zarti kunstplatform - Soms is de wil om echt iets anders te doen groter dan het goede idee zelf. Zie blog waarom Zarti flopte

  • Claxe software - We wouden iets te graag een vernieuwende dienst lanceren (waar geen commerciële vraag naar was: een zoekmachine die alles wat nieuw was signaleerde) en hadden eerder en sneller op de klantwens moeten zitten.

  • Out2fun en Fairsy - Leuke websites, maar er was geen levensvatbaar businessmodel, prima als hobbysite, meer niet. Ook ontbrak het aan focus. Ik haat het woord Focus ook, maar het is helaas wel waar: in het verleden wou ik te veel ballen in de lucht houden. Ik ben toen helemaal gaan focussen op Gadero (zie hieronder) en dan kan je een branche echt helemaal ‘uitspelen’.

  • Bedrijfspand.com - Niet makkelijk om een concept te verzinnen die Funda in Business verslaat. Dat je ook beter een branche kan kiezen waar je je prettig voelt. Vastgoedbranche is niet mijn ding. Mijn toenmalige compagnon Jop heeft er later nog wel mooie stappen mee gemaakt.

  • Cleafs - Dat je vooraf nooit een bedrijf moet starten met als doel snel succes te hebben en te verkopen. Te laat begonnen in een overvolle markt. Tevens een cowboymarkt waar ik weinig lol aan beleefde. Iets doen wat je eigenlijk niet leuk vindt, hoe je niet lang vol en je personeel merkt het ook.

  • Travelmap.nl en Traveldodo.com - Leuke reisportals, waren destijds te veel gericht op seo-teksten en te weinig op echte meerwaarde voor de bezoeker. Ik had eerder het roer om moeten gooien naar reviewconcept of vergelijker en bleef hangen op het niveau affiliate site (en dergelijke websites gooide Google op een gegeven moment uit de rankings). Wel een mooie tijd gehad destijds, veel gereisd, ook belangrijk.

  • Thuisvergelijken - Dat was een mini-vergelijksite. Dat vond ik heel leuk om te doen. Achteraf had een groter succes kunnen worden door meer te investeren in het beheren van alle feeds en meer opties toe te voegen. De markttiming om vrij laat nog te beginnen met een vergelijker was niet ideaal.

  • Cityposter - Bushokjereclame 2.0. Het idee was dat iedereen met opvallende ramen in huizen of kantoren, (het liefst langs wegen waar veel mensen langskomen) echte reclame-affiches konden ophangen van adverteerders. Het idee is er nooit gekomen (geen idee meer waarom niet), maar ik kwam nog wel een logo ontwerp tegen (-:


Wat ik heb geleerd van mijn overige bedrijven, die ik niet zie als flops (-:

  • Gadero - Dat je moet focussen, doorzetten, dat markttiming heel belangrijk is (toen ik begon werd er nog een beetje om gelachen), en heel veel meer lees je in de longread over Gadero

  • Cookinglife / Haxo - Niets gaat vanzelf. Ik deed dit lang geleden al alweer ‘er even bij’ met een andere ondernemer die het ‘er ook even bij deed’ dat werkt niet en een goede keuze geweest dat ik ben uitgestapt en toen ben gaan focussen op Gadero en gaaf dat Sebastian van Cookinglife ook een groot succes heeft gemaakt.

  • Wovar - Dat je schroeven online kan verkopen, als je zorgt voor een goede online presentatie. Ook dat alles mogelijk is en je goed moet nadenken over wat je onderscheidend vermogen is voor morgen en over 5 jaar. Heel sterk dat vanaf dag 1 alles eigen merk is. Dat maakt beginnen lastiger, maar is vandaag de dag een belangrijk deel van ons bestaansrecht.

  • Yarinde - Dat Nederland echt een innovatief kwekersland is. Dat het nog niet zo eenvoudig is om online tuinplanten te verkopen, maar wel heel leuk om met groen bezig te zijn en vooral daarom doe ik het. Niets gaat vanzelf en ook hier is het hard werken. Maar het is goed vol te houden als de markt en het product je boeien.

  • Spiru (als investeerder) - Dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Totaal andere aanpak van het team daar. Dat er nog vele leuke niches zijn zoals deze spirituele webshop.

  • The Right Site webdesign - Mijn allereerste bedrijf op mijn 19e. Trots dat ik ooit de stap heb durven zetten. Je eerste bedrijf is meestal niet je laatste. Je leert er wel onwijs veel van door gewoon te beginnen. Just do it is en blijft altijd één van mijn peilers.


Vorige
Vorige

#64 Boeiend boek over grote veranderingen bij Decathlon

Volgende
Volgende

#62 Warren Buffet tips voor de beurs