#57 Grote bedrijven: durf je eigen concurrent te bouwen

Ik hou van de zin, bouw je eigen concurrent. Het heeft iets kwetsbaars en iets stoers. Ik zie bij grote bedrijven die log zijn geworden echt de meerwaarde, maar eigenlijk heb ik nog nooit gezien dat het ergens gebeurd. In deze blog probeer ik de kracht en de voordelen uit te leggen.


Je hebt bij elk groot bedrijf wel van die mensen met ideeën hoe het anders kan. Deze out of the box denkende mensen komen binnen olietankers (grote bedrijven van laten we zeggen 50miljoen+ omzet) maar moeizaam verder en verlaten vaak het schip. Juist deze mensen zijn geschikt om je eigen concurrent te creëren.

De vele voordelen

Wat zijn de voordelen van je eigen concurrent bouwen? Dit startupteam heeft geen last van historische balast. Het heeft niets te maken met bijvoorbeeld oude IT systemen die gebruikt moeten worden en oude gedachtegangen van mensen die niet mee willen naar de moderne tijd. Echt ruimte om vanaf 0 een bepaald format uit te werken en op te zetten. Als moederbedrijf kijk je zijdelings mee en pak je heel veel learnings.

Bedrijven durven het vaak niet, ego’s opzij zetten

Het heeft wel ballen, tijd en vertrouwen nodig van de directie. Doe dit ook buiten jouw eigen pand is mijn advies. Geef het een eigen plek, eigen naam, eigen kvk, eigen administratie enzovoorts. Neem het bloedserieus en doe het als directie, familiebedrijf of ander grootaandeelhouder alleen als je gelooft in het businessplan. Maak er serieuze budget voor voor minimaal 3 jaar, maar hou het ook low budget en werk met lage salarissen, als een echte startup.

Een goed businessplan waar ook het moederbedrijf achterstaat

Vraag altijd eerst om een doordacht ondernemersplan met samenstelling van het team, financiële bijlage, marketingplan en planning van de stappen die gezet gaan worden. Zorg voor de juiste mix van mensen, ondernemerstypes met verschillende disciplines. Durf een stukje aandelen of opties weg te geven aan de founder(s) zodat het echt een bedrijf is. Geef van te voren aan tot hoe ver je wilt gaan qua financiering. Dan is daar achteraf geen discussie over. Akkoord met het plan? Dan moet je als moederbedrijf ook de ruimte en tijd geven aan deze andersdenkenden om het serieus te proberen.

Goedkoper, leuker en beter

Ik denk dat het veel goedkoper is dan overnames en tevens veel beter kan werken. Veel overnames mislukken immers. Als de eigen concurrent geen succes in de markt heeft leveren de learnings voor het hoofdbedrijf ook veel op. Zorg voor een paar kaders: het lean en mean houden van de nieuwe onderneming, USP’s van de startup moet verder gaan dan lage prijs en maak afspraken over bijvoorbeeld de doelgroep.

Pak eerst 1 onderdeel die het moederbedrijf juist niet goed kan

Het werkt vaak goed dat de concurrent zich eerst richt op een doelgroep waar het grote bedrijf zich niet (meer) of minder op richt. Of dat de startup uitsluitend online opereert, alleen duurzame artikelen levert of bijvoorbeeld alleen volle bundels levert of juist alleen stuks afname. Zorg dat de startup niet in zeven sloten tegelijk springt, doe eerst 1 deel heel goed en daarna een volgend stukje van de taart.

Maak afspraken over personeel, bijvoorbeeld dat de startup niet zomaar mensen benadert van het moederbedrijf. Geef het nieuwe bedrijf een eigen cultuur.

Tot slot

Wat tevens goed werkt is dat een ervaren, onafhankelijke coach de startup begeleidt en communiceert tussen het moederbedrijf en het nieuwe bedrijf. Dit voorkomt emotionele discussies tussen oud-medewerkers. Er zal wrijving ontstaan op sommige momenten. Wees hier niet bang voor. Hou het zakelijk en val elkaar nooit af.

Wie durft? Ik ben ook benieuwd naar voorbeelden die mensen in het echt hebben gezien.

Vorige
Vorige

#58 Waarom mijn kunstzoekmachine een flop werd

Volgende
Volgende

#56 Dit aspect ontbreekt vaak in een modern ondernemersplan