#41 Kies jouw manier van keuzes maken

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg… Ik zeg het best vaak en niet voor niets. Keuzes maken dus! Maar hoe doe je dat? Ik vind het fascinerend dat er duizenden wegen naar Rome zijn. Iedereen kiest een andere manier van keuzes maken. Maar hoe zit dat?

Weg met veilige keuzes

Vaak zie je veilige keuzes (op het oog vaak ook logische keuzes), maar meestal niet de meest ondernemende keuzes. Ondernemen is risico nemen, verantwoorde risico noem ik het liever. Verantwoord betekent dat je ergens over nagedacht hebt, dat je een idee hebt, een onderscheidende visie.

Data blabla

De trend is op basis van data keuzes maken. Data kan je zeker helpen, maar op basis van alleen maar (big) data keuzes maken zijn vaak ook de veilige keuzes. Je alleen achter data verschuilen is te gemakkelijk. Zelf nadenken voor de lange termijn, zelf minitrends signaleren en omzetten naar een innovatief product of dienst voor de toekomst. Daar gaat het ook om. Wist je dat veel succesvolle bedrijven meer dan 30% van hun omzet halen uit producten die 5 jaar geleden nog niet bestonden? Dat komt omdat ze geld steken in innovatie en nieuwe ideeën een kans geven.

Staan voor je visie, je gevoel volgen hoe de toekomst er uit gaat zien, dat haal je niet uit data. Toch zijn dat wel vaak de beste keuzes die je echt verder brengen, anders maken. Want als je doet wat je grote concurrent doet, weet je zeker dat je hun nooit inhaalt. Ook zo’n zin die ik mijzelf vaak hoor zeggen (-:

Hoe groter het bedrijf…

Hoe groter het bedrijf, hoe veiliger de keuzes zie je vaak. Dat is niet nodig, maar toch gebeurt het door compromis, overlegculturen e.d.. Een mooie oplossing zou zijn dat grote bedrijven hun eigen concurrent durven te creëren. Bijvoorbeeld via een apart groepje mensen (toppers die veel ervaring hebben, maar eigenlijk een beetje uitgekeken zijn in het grote geheel). Geef ze een eigen pand, een apart budget, een eigen naam en BV. Geef ze de tijd, laat ze eigen keuzes maken vanaf scratch (strategie, it, marketing enz) en leer van ze of laat ze echt uitgroeien tot een speler in de markt.

Kernwaarden vs keuzestrategie

Keuzes maken gaat ook over jouw kernwaarden, waar ik eerder over schreef. Wat vind jij belangrijk, waar sta jij voor, daar hangen jouw (goede) keuzes ook mee samen. Want 1 ding is zeker, volg jou eigen weg en niet blind de keuzes van anderen. Want wat voor jou werkt, werkt niet voor mij en vice versa. Bovenal, maak hoe dan ook keuzes, daar leer je van, anders krijg je immers wat je al kreeg. En misschien kom je door Serendipity wel ergens op uit wat je van te voren nooit had bedacht.

PS. Het recept tegen voor keuzes maken en tegen keuzestress: slaap ergens een nachtje over. Het werkt, durf er op te vertrouwen.

“We denken te veel en voelen te weinig”

Vorige
Vorige

#42 Waarom ik OpenUp een gaaf concept vind

Volgende
Volgende

#40 Travelmap.nl is terug als reisblog!