#59 Ondernemen? Focus op de stip op de horizon, that's it

Je hebt of had ooit een plan voor jouw bedrijf, een idee (om het anders te doen). Breng dit goed onder woorden voor jezelf, jouw omgeving en jouw team. Zet zo een heldere stip op de horizon. Maak er een mooi bord van in de hal of bureaublad afbeelding van bijvoorbeeld.

Die stip op de horizon, dat is het bedrijfsdoel voor de komende jaren. Jouw onderscheidende visie. Laten we zeggen: Het grote doel binnen nu en 5 jaar. 

Bijvoorbeeld, in 2028 de beste totaalspeler op de Nederlandse, Duitse en Franse markt zijn met product X. Specifiek, meetbaar, acceptabel, tijdsgebonden, uitdagend, haalbaar, dat bekende rijtje, daar moet het aan voldoende.

Hang onder jouw plan enkele peilers hoe jij dit wilt bereiken. Denk tevens na over de kernwaarden van jouw bedrijf, dit zegt veel over de cultuur. Werk als laatste ook elk jaar in het jaarplan kort uit welke stappen het bedrijf het jaar gaat zetten richting de stip op de horizon. 

En dan heb je met die duidelijke visie veel ‘bullshitbingo’, zoals bijvoorbeeld eindeloze meetings, te veel tools en allerlei KPI’s (die alleen maar jouw afdeling ‘redden’) niet nodig. Want hoe je er komt maakt veel minder uit, als je er maar komt. Als je de hoe meer open laat geef je jouw toppersoneel veel meer de ruimte. En juist goed personeel gaat dan beter presteren.

Werk dus vanuit die ene stip op de horizon, vanuit jouw ondernemersvisie, jouw leiderschap, hang hier alles aan op. Ga daarvoor staan, leg deze steeds goed uit. Zet simpelweg een duidelijke stip op de horizon waar jij naartoe wilt. Geef zo min mogelijk kaders hoe jij naar dit doel wilt werken en dan heb je veel op het oog logisch lijkende zaken niet nodig.

Zo hou jij als ondernemer tijd over voor wat jij leuk vindt: ondernemen. En kan je makkelijker dingen loslaten / overlaten aan anderen: Ze kennen immers de stip. Geef ze wel de vrijheid hoe ze hier naar toe werken. Iedereen werkt anders. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Jouw eigen werkwijze is voor een ander niet altijd zijn beste werkwijze. 

Bij een week vol shit (die voor elke ondernemer erbij hoort) kan je altijd terugvallen op je hogere doel. Dat geeft rust. Daar doe je het voor. 

Heb je de stip bereikt? Dan zet je een nieuwe stip. Heb je echt goede redenen de stip aan te passen, communiceer dit dan met een onderbouwde uitleg waarom de stip is verplaatst. En onderneem natuurlijk vooral op een manier die bij je past. Succes.

Lees hier ook over ons.

Vorige
Vorige

#60 Mijn ervaringen met bedrijfsbrand gedeeld

Volgende
Volgende

#58 Waarom mijn kunstzoekmachine een flop werd