#68 Wat zijn we nu precies voor bedrijf? Merk, webshop, groothandel of…?

Bij tegelstartup Yzina worstelden ze lang met hun concept. Wat zijn we nu precies?

Hoe zet je jezelf anno 2023 neer? Als webwinkel met verkoop van merken van anderen? Als groothandel voor uitsluitend de zakelijke markt? Of puur als eigen merk zonder online shop? Branchevervaging is voor steeds meer partijen een vraagstuk.



Oprichter Gerjan Zijl van Yzina vertelt: ,,Uren bakkeleien was het. Dan besloten we dat het voor het groothandelsconcept gingen, dus puur en alleen voor de zakelijke markt, maar dan ontdekten we enkele weken later dat we veel marge moesten inleveren aan aannemers die ook nog eens achteraf willen betalen en de montage volledig gerealiseerd willen hebben. We schoven daarom steeds meer op naar het concept webwinkel, maar wel met verkoop van uitsluitend tegels van ons eigen merk. Een speelbal worden van andere merken, dat leek ons zeker geen goed idee.” 


“Na maanden discussies voeren en proefballonetjes oplaten zagen we opeens het licht. Na een uitgebreide sessie met Veams wist ik het opeens: we zijn alles in één! We zijn webshop voor particulieren, we zijn merk en we zijn groothandel. Voor zakelijke klanten zoals tegelzetters bieden we een accounts aan met korting en andere voordelen voor bedrijven. Zo omzeilen we dat we een winkel zijn met prijzen verstopt achter een login. Dat is voor een relatief onbekende startup een drempel. Voor fysieke winkels die Yzina tegels willen verkopen gaan we nog een stapje verder. Zij krijgen ook een commissie per order zodra wij op onze eigen webwinkel iets verkopen in hun postcodegebied.“

“De winkels reageren wisselend. De één is blij dat wij een goede online presentatie bieden en zo klanten naar hun winkelshowrooms duwen. De ander vertrouwt het vernieuwende concept nog niet en is sceptisch of wij de commissies eerlijk verdelen. Dat is soms ook een uitdaging. Soms splitsen we op grenspostcodes de commissie daarom op in 2 delen. De tijd dat je als merk niet zelf online mag verkopen om je winkels te beschermen hebben we zo in een modern jasje gestopt denk ik. Voor winkels bieden we daarnaast nog een speciaal special label assortiment, dat zijn tegels die niet zijn terug te vinden op onze eigen shop.“

Het Groningse Yzina levert een beperkt en streng geselecteerd assortiment van 200 vloertegels en wandtegels uitsluitend geproduceerd in Europa. 

Vorige
Vorige

#69 Veams stapt in online vloerenwinkel Solza

Volgende
Volgende

#67 Yarinde neemt branchegenoot Buitenplanten.nl per direct over