Mijn eerste faillissement, mijn learnings

Daar was ie dan in 2025, mijn eerste faillissement: Spiru BV. Mijn eerste ‘echte’ deelneming na Gadero was meteen een flinke $$$ misser. Het idee leek mij toen nog zeer haalbaar: een internationaal eigen merk/webshop en groothandel in spirituele artikelen. Waarom werd het dan toch geen succes? Dat probeer ik in deze blog uit te leggen.

  1. Businessplan al maken tijdens overnametraject - de vervolgstappen voor de toekomst waren te vaag en wisselden daarna meermaals. Hierdoor verloren we tijd. Een goed leermoment voor mijzelf.

  2. Verandering van aandelenposities en cash… - De dynamiek verandert bij een nieuwe aandeelhouder aan boord. De energie bij Spiru veranderde ook. De oprichters hadden wat centjes gekregen en riepen wel dat ze nog gemotiveerd waren, maar was het nog wel net zoveel als daarvoor? De spirit van de ondernemer kan veranderen. Hoe hongerig is de ondernemer nog echt na de deal? Lastig van te voren in te schatten…

  3. Aanjagen van de ondernemer concreet maken - Mijn ideeën en suggesties bleven vrijwel altijd op de plank liggen. Het gaf mij het gevoel dat ik continu moest pushen om de ondernemers een kant op te bewegen. Ik ga uit van intrinsieke motivatie, dat doe ik nog steeds. De vent maakt immers de tent of de vrouw maakt het gebouw. Van te voren dus nog beter scannen met wat voor type ondernemers je te maken hebt. Zijn ze er toevallig ingerold, risicomijdend en dus eigenlijk schijnondernemer? Een assessment kan zoiets naar boven halen.

  4. Ondernemersschap en innovaties zijn een must - Zonder vernieuwingen komt geen enkel bedrijf verder. Dit was hier ook een probleem. Vanaf dag 1 riep ik dat een december-adventkalender perfect bij hun business zou passen. Er was altijd wel een smoes waarom die er het jaar erop er weer niet was. Zo’n moment moet je dus herkennen en met de vuist op tafel slaan. Leermoment: niet te lief zijn. Waar je sterk voelt dat je iets moet forceren / benadrukken, dit ook doen (niet te vaak). Bij echt goede ondernemers is waarschijnlijk helemaal niet nodig en werkt dit averechts!

  5. Het ligt altijd aan iets anders niet accepteren - Temu dit, temu dat, ja daar was naast Aliexpress ook ineens Temu. Die snoepte veel marktaandeel af en daar kon toch echt niemand binnen het bedrijf iets aan doen.... Dergelijke smoezen niet accepteren! En omdat er geen innovaties en plannen waren liep de omzet snel terug.

Samengevat: maak duidelijke deadlines en strakke toekomstplannen voordat je een handtekening zet. Nix forceren, maar soms ook niet te bang zijn iets (wel goed onderbouwen) wel er door te drukken. Ga heel vaak met de ondernemers zitten en probeer echt gevoel te krijgen bij wat voor types het zijn en hoe hongerig ze nog zijn.

Ze zeggen je eerste verlies is je beste verlies. Met andere woorden, daar leer je zoveel van dat je weer meeneemt naar alle toekomstige investeringen. En zo is het precies.

Volgende
Volgende

We-Used switcht naar marktplaatsmodel