#30 Nieuwe merknaam bedenken kan zo simpel zijn
Vaak doen we heel ingewikkeld over een merknaam bedenken. Aan de ene kant is dat goed, je wilt dit doordacht doen, aan de andere kant is het maar een naampje. De lading die je de naam komende jaren gaat geven, zal vooral het verschil maken. Ja natuurlijk, wil je dat jou nieuwe merknaam goed uitspreekbaar is, juridisch vast te leggen is (dus een fantasienaam) en de domeinnaam beschikbaar is.
Merknaam generators kunnen je soms op het juiste spoor zetten. Dit zijn geautomatiseerde tools die bedrijfsnamen, productnamen en merknamen maken. Soms zit er iets tussen of soms brengt het je op een idee voor een variant (serendipity). Dit zijn de beste merknaam generators die ik ben tegengekomen:
Via AI met Google Gemini, Chatgpt van OpenAI of Claude of het Europese Mistral. Zorg dat je een goede prompt meegeeft waarin je unieke kenmerken en onderscheidend vermogen van jouw merk meegeeft, bijvoorbeeld: Genereer een fantasienaam voor mijn bedrijf in verhuur van energiezuinige apparaten die wij landelijk verhuren.
Namelix helpt je heel uitgebreid, veel mogelijkheden https://namelix.com/ (tip)
Brandpa bedankt fantasienamen, ze zetten er zelfs al een logo bij https://brandpa.com/keywords/fantasy
Sedo.nl hier kan je zoeken door (korte) domeinnamen die te koop staan en wellicht passen bij je idee. Wel flink onderhandelen, vaak zijn de namen onnodig duur.
Catchtiger en Domainorder toont domeinnamen die binnenkort vrij komen (vervallen), ook wel quarantaine domeinnamen genoemd.
Zelf een fantasienaam bedenken en veilig via bijvoorbeeld hostnet.nl of transip.nl registreren. Daar kan je de beschikbaarheid checken en goedkoop registreren.
Pas wel een beetje op met dergelijke tools, ze kunnen precies zien waar jij op klikt, zie je iets leuks en is de (vooral .com) domeinnaam vrij, dan adviseer ik deze meteen vast te leggen voordat zij het doen.
Voordat je een fantasienaam registreert altijd even googlen wat voor resultaten je op het woord krijgt en zeker ook actieve merkregistraties controlen via TMVIEW.
Extra tip: zet alvast een paar pagina’s via bijvoorbeeld Squarespace websitesoftware (zoals ik ook met Veams ooit heb gedaan) op jouw nieuwe domeinnaam. Meld je vervolgens aan bij Google en/of zorg voor een paar links naar jouw site toe. Zo bouwt jouw domeinnaam alvast historie op in Google. Daar heb je bij lancering van je “echte” concept heel veel profijt van: Google kent jouw site al en pakt jouw updates sneller op. Tevens zul je sneller hoger ranken doordat je reeds domeinhistorie hebt.